à

Takdir Cinta - Rossa

ku tutup mataku
dari semua pandanganku
bila melihat matamu
ku yakin ada cinta
ketulusan hati yang mengalir lembut

penguasa alam tolonglah pegangi aku
biar ku tak jatuh pada sumur dosa
yang terkutuk dan menyesatkan cintaku
Reff :
andaikan ku bisa lebih adil
pada cinta kau dan dia
aku bukan nabi yang bisa sempurna
ku tak luput dari dosa
biarlah ku hidup seperti ini
takdir cinta harus begini
ada kau dan dia bukan ku yang mau
oh Tuhan tuntunlah hatiku
penguasa alam tolonglah pegangi aku
biar ku tak jatuh pada sumur dosa
yang terkutuk dan menyesatkan cintaku
Back to : Reff




Siti Nurhaliza - Bukan Cinta Biasa

Begitu Banyak Cerita
Ada Suka Ada Duka
Cinta Yang Inginku Tulis
Bukanlah Cinta Biasa

Dua Keyakinan Beza
Masalah Pun Tak Sama
Ku Tak Ingin Dia Ragu
Mengapa Mereka Selalu Bertanya

Cintaku Bukan Diatas Kertas
Cintaku Getaran Yang Sama
Tak Perlu Dipaksa
Tak Perlu Dicari
Kerna Kuyakin Ada Jawabnya Oh...
Andai Ku Bisa Merubah Semua
Hingga Tiada Orang Terluka
Tapi Tak Mungkin
Ku Tak Berdaya
Hanya Yakin Menunggu Jawapnya

Janji Terikat Setia
Masa Merubah Segala
Mungkin Dia Kan Berlalu
Ku Tak Mahu Mereka Tertawa

Diriku Hanya Insan Biasa
Miliki Naluri Yang Sama
Tak Ingin Berpaling
Tak Ingin Berganti
Jiwa Ku Sering Saja Berkata

Andai Ku Mampu Ulang Semula
Ku Pasti Tiada Yang Curiga
Kasih Kan Hadir Tiada Terduga
Hanya Yakin Menunggu Jawapan


Cinta...

Jika disimpan dihati
hanya tuhan saja yang tahu kemurniannya

Cinta...

jika di luahkan di mulut
sekampung tahu.. Binasa jadinya
   

<< March 2017 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31



If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



rss feed










 
Monday, April 19, 2010
Wakil bicara hati . . .

sesaat kurenungi lereng-lereng waktu
betapa pantas telah dilalui
dalam sedetik, bisa terubah
batas usia semakin meningkat

 

*********************************

Seteguh mana agaknya
kasih ku pada mu?
Seteguh tembok China
yang tidak pernah runtuh
biar berabad lamanya
masih kuat mencengkam tanah
dan berdiri utuh...
Atau seagung tembok Berlin
serapuh ideologi komunis
yang runtuh akibat satu revolusi
yang aku tak pernah tahu?

Aku pasti kau tak akan tahu...

Tapi yakinilah...
Kasih ku hanya untuk mu!

 

*********************************

lisan kasih itu
bagai arus
bagai alun
bagai ombak
bagai gelombang
datang
pergi
berdesir
berderum
gempita
menyentuh
menghempas
mengaut
mencakar
menghakis
setiap pantai
setiap tebing
menghumban
mencampak
menelan
setiap pasir
setiap cengkerang
setiap suatu
berubah
beralih
bermusim
dan setiap kali
yang tinggal
hanya buih
berbusa
bungkam
membisu!

 

*********************************

bercelaru...
fikirkan akan nasib diri
dalam meleraikan akan sebuah permasalahan
yang seakan terikat tersimpul mati..

bersalahkah aku..?
menidakkan ketentuan Ilahi
akan sebuah KETENTUAN..

*********************************

jiwa berantakan
gundah berkelana
pilu menghimpit hati ...

 

*********************************

hati ..

ada suara ada kata ada jerit ada teriak ada tangis ada esak ada sendu ada gelak ada ketawa ada senyum ada kelu
ada sumpah ada seranah ada pujuk ada rayu
ada kisah ada citra ada puisi ada lagu

ada api ada bara ada abu ada debu
ada gelombang ada ombak ada alun ada arus ada alir ada beku
ada ribut ada taufan ada tiupan ada sepoi ada hembusan lalu

ada meriam ada senapang ada pistul ada peledak ada peluru
ada pedang ada golok ada pisau ada duri ada sembilu

ada tendang ada sepak ada terajang ada pukul ada tumbuk ada tampar ada tepok ada cengkam ada pegang ada sentuh ada cuit ada rasa

ada hidup ada sihat ada sakit ada nazak ada mayat ada bangkai ada debu

ada gelap ada gelita ada samar ada cahaya ada sinar ada kerlipan ada kemilau

ada mabuk ada hayal ada lupa ada sedar ada alpa ada tidur ada lena ada mimpi ada igau ada jaga ada terpempan ada terkejut ada mamar ada bingung ada keliru

ada cinta ada kasih ada sayang ada benci ada murka ada hirau ada lupa ada rindu

ada dunia ada pusara ada barzah ada kiamat ada akhirat ada mahsyar ada titian ada timbangan ada jahannam ada jannah

.. aduhai hati

antara asing antara kenal antara liar antara jinak antara benar antara dusta antara jahil antara tahu antara tidak antara ya antara nafi antara sabit antara tolak antara terima antara enggan antara mahu

.. hati rahsia Nya!

 

*********************************

Ku Tunjangkan Resahku Didada Solat,

Ku Himpunkan Harapanku Digenggam Doa,

Kututupi Kekecewaanku Dengan takwa

 

Posted at 05:12 pm by uda_ngah
Tinggalkan Pesanan . . .  

 
Thursday, April 15, 2010
Dinda . . .

Hari ni sebelum Penumpang hati ke Masjid satu Msg masuk ke Inbox aku.. katanya "Aku sentiasa menyayangi mu" Emmm… tersentuh juga hati ini… sebenarnya memang hati ini selalu tersentuh dengan setiap ungkapan dan msg yg bertandang ke peti msg aku selama ini…  "I love you", "I Miss U", "aku akan menyayangi mu sampai bila2", "aku akan sentiasa ada untuk menemani mu", "hanya kau satu dalam hidup ku"… Aduhai… bagaimana hati ini… jantung ini.. minda ini... bisa terhenti berdetik dari mengingatinya.. apa pun biarlah hanya hati aku sahaja yg mengetahui dan Allah menjadi penilainya…

 

Ya Allah… Aku perlu Kau dalam saat-saat kegetiran ujian yang Kau hadiahkan ini... biar hati ini lebih basah dgn zikrullah kepada mu… agar lebih ringan bebanan ujian ini… jangan kau jauhkan aku dari rahmat-Mu

 

Ya!  Allah……………………..

 

Bertambah syahdu aku pabila mendengar dendangan Mahkota band…. Emmm.. tersentuh sangat…..

 

Mahkota Band - Dinda

 

Dinda ku ingin bertemu
Meski tak tahu engkau di mana
Di sini ku dingin tanpamu

Dinda dengar
Aku merindukan dirimu
Dinda dengar
Ku ingin selalu menemani mu

Dulu kau selalu tersenyum
Ku taruhkan nyawaku untukmu
Dan kini ku hidup tanpamu

Dinda dengar
Aku merindukan dirimu
Dinda dengar
Ku ingin selalu menemani mu

Dinda dengar
Aku merindukan dirimu
Dinda dengar
Ku ingin selalu menemani mu
Dinda

 

Posted at 10:53 pm by uda_ngah
Tinggalkan Pesanan . . .  

Melayang .....

Alhamdulillah...

 

Segala kekusutan kembali terurai...

 

Aku kembali menjalani segala apa yg pernah aku jalani...

 

kata penumpang hati "Buat lah apapun, mcm manapun, di manapun, jauh mana sekalipun,  pakailah apapun, katalah apapun, biar mcm mana keadaanpun, hati & ingatan ku ttp pd mu" Aduh! macam mana tu... tak mampu untuk aku tepis segala rasa yg di curahkan... tapi biar hati ini saja yang tahu...

 

"Cinta jika di luah di mulut...

sekampung tahu binasa jadinya...

Cinta...

jika disimpan di hati hanya TUHAN saja yang tahu kemurniannnya...."

 

balik dari kursus kelesuan amat terasa tapi berbalai segala ilmu yg telah mampu aku timba dan simpan kedalam minda ku...

 

Perihal perasaan aku rasa macam dalam mood pertarungan kasih yg tak tahu aku nak bahagi, tambah, darab atau tolak... apa pun situasi aku perlu kekalkan tahap yg sedia aku maklum...

 

buat dua insan yg sering berperang dalam diri ini... yang teramat aku kasihi.. teramat aku sayangi.. teramat aku cintai... terima kasih untuk segala-galanya...

 

Moga naungan rahmat kasih sayang Allah sentiasa menanungi hidup kalian...

 

Aku insan yg banyak dosa..

Tak mampu aku tepis segalanya..

Ya! Allah ujian untuk ku kah ini....??

Ya Allah... jangan kau tinggalkan aku dalam mengharungi dugaan mu yang maha berat ini....

 

Zigaz - Hidupmu Hidupku

 

Bening matamu
Pancarkan kesedihan
Tak pernah terlihat
Selama ini

Senyum pedihmu
Lukiskan air matamu
Perihnya hatimu
Menyentuh batinku

[chorus]
Sungguh mati aku tidak
bisa meninggalkan dia
Walaupun kau dekap aku
Ampun aku bila kini
yang terkuak hanya pedih
Yang mungkin kan menghantui
Hidupmu hidupku

Detak jantungmu
Tegaskan perih hatimu
Dan perih hatiku
Hidupmu hidupmu hidupku

[chorus]
Sungguh mati aku tidak
bisa meninggalkan dia
Walaupun kau dekap aku
Ampun aku bila kini
yang terkuak hanya pedih
Yang mungkin kan menghantui
Hidupmu hidupku

[chorus]
Sungguh mati aku tidak
bisa meninggalkan dia
Walaupun kau dekap aku
Ampun aku bila kini
yang terkuak hanya pedih
Yang mungkin kan menghantui
Hidupmu hidupku
Hidupmu hidupku
Hidupmu hidupku

 

********************************

dosakah aku mencintaimu...
mendampingimu...

Posted at 01:22 am by uda_ngah
Tinggalkan Pesanan . . .  

 
Wednesday, March 31, 2010
huk.. huk.. ;-(
Tak tau apa nak aku bicarakan..
dalam saat-saat kesedihan menghambat nie..
hanya bicara bisu ini yg mampu aku share...
tapi aku tak tahu nak bicarakan apa perihal mutiara yg membasahi mata ini atas segala kesedihan atas berbagai situasi yg berlaku dalam laluan hidupku semalam dan hari ini...
Hari ini rakan sekerja yg agak baik denganku bertukar.. hari terakhir dia hari ini,, menangis lagi aku... tapi itu penghijrahan...

aku tak tahu apa yg nak aku bicarakan..
cuma kata-kata ini yg melintas dalam minda atas situasi semalam yg belumku temui natijahnya...

"kata guruku..
orang bedarjat dan orang biasa kurang sefahaman bila bersama
kata orang tua-tua...
orang kaya dan orang miskin selalunya orang miskin buat akan semua tak kena
kata orang lagi...
kalau enggang ia tetap engang
takkan dapat terbang sama dengan pipit...
kata aku...
ada kalanya benar segala telahan
adakalanya salah segala telahan... "

Entahlah!!! Ya!........ Allah yg lebih mengerti atas tiap takdir suka duka ku..
aku pasrah dan bersyukur atas segala-galanya... Alhamdulillah......

Kasih - Hetty Koes Endang

Malam ini kasih teringat aku padamu
Seakan kau hadir di sisi menemaniku
Ku yakinkan diri agar tiada sepi
Kulewati kau hadir di dalam mimpiku

Seandainya mungkin ku mampu terbang ke awan
Detik ini jua ku akan melayang ke sana
Kan kubawa pulang
Dirimu yang selalu ku sayang
Bersama berdua kita bahagia

Kasih dengarlah hatiku berkata
Aku cinta kepada dirimu sayang
Kasih percayalah kepada diriku
Hidup matiku hanya untukmu

***********************************************************

Kerna terpaksa aku melangkah pergi
Kerna terpaksa ku turut kata hati
Gementar tubuhku dengan keputusan ini
Biarpun pedih ku teruskan jua .................................

Posted at 08:07 am by uda_ngah
Tinggalkan Pesanan . . .  

 
Tuesday, March 30, 2010
Terguris...
Mata aku macam terkedip-kedip saja disebelah kiri sejak siang tadi.. aku mula tak senang... kenapa??? mengapa??? persoalan-persoalan nakal mula mengganggu minda... dalam situasi begini jika mata kiri asyik berkedip pasti aku terfikir kesedihan apa yg akan menyusul nanti....kata orang syirik bila prcaya benda-benda begini... Ya! memang benar berdosa mempercayai benda-benda tahyul macam nie...

Tapi... Petang ini.. malam ini... perasaan aku benar-benar terguris dengan sikap insan depan mata dan penumpang hati ku... sampai hati penumpang hati aku bagi msg kata aku seolah kurang senang dengan kehadirannya... mungkin situasi aku yg tiba-tiba dilanda kesibukan mengakibatkan salah faham dan buat situasi jadi begitu..

tak mengapa aku accept segala tuduhannya... yang pasti Allah jua yang mengerti segala hal.. biarlah mutiara-mutiara yang membasahi mata, hati dan jiwa ini menjadi saksi atas apa yg terjadi.. moga tenang badai yg menghempas jiwa ini...

Ya Allah.... hanya kau yg memahami akan diri ini... pada-Mu ku pasrahkan segala-galanya..

Buat dua insan yg bernaung dalam jiwa ini...

FRANCISCA PETER - Rinduku Memaksaku Menyayangimu

Andai engkau mengerti
Perasaan di hati ini
Pasti engkau menyedari
Betapa hatiku merinduimu

Bukan mudahnya aku
Untuk melafazkan cinta
Sekali ku melafazkan
Sampai bila pun ku menyintamu

1
Rindu memaksaku menyayangimu
Tak daya ku menahan
Segala perasaan aku
Yang makin gelora
Setelah engkau menyedari
Sambutlah cintaku

2
Sepi mengajar aku
Tentang perlunya cinta
Walau pedih walau perit
Terpaksa aku menghadapi

Tiada apa yang engkau pinta
Sekadar kesetiaan
Selagi rindumu masih dihati
Cintamu terus bersemi

( ulang 1, 2 )

Posted at 08:41 am by uda_ngah
Tinggalkan Pesanan . . .  

 
Monday, March 29, 2010
Ketika cinta bertasbih

Ya Allah.. Moga segala ujian Cinta dalam hidup ini.. jiwa ini.. menjadi medan mujahadah buat meraih cinta-Mu yang lebih agung.... Ya Allah.. Moga aku sentiasa dalam naungan rahmat kasih sayang-Mu dari dunia hingga alam sana yang abadie.. amin...

Melly Goeslaw feat. Amee – Ketika Cinta Bertasbih

 

Bertuturlah cinta mengucap satu nama
Seindah goresan sabda-Mu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih mengutus hati ini
Ku sandarkan hidup dan matiku pada-Mu

[*]
Bisikkan doaku dalam butiran tasbih
Ku panjatkan pintaku pada Maha Cinta
Sudah diubun-ubun cinta mengusik rasa
Tak bisa ku paksa walau hatiku menjerit

 

[**]
Ketika cinta bertasbih nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur pada-Mu atas segala cinta

 

Back to [*][**]

Cinta…

 

Back to [**]

Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur pada-Mu atas segala cinta
Ketika cinta bertasbih

Posted at 07:47 pm by uda_ngah
Tinggalkan Pesanan . . .  

 
Tuesday, February 23, 2010
Dari sudut hati..

Apa ye ingin ku perkatakan.. terlalu banyak sebenarnya... tak habis jari aku untuk meninta segala yg tersirat jauh di sudut hati ini... Apa pun aku kira sambutan ulang tahun yg paling bermakna buat ku di hari kelahiran ku tahun ini... 2010

Terima kasih buat penumpang hati yang menghadiahkan Jam serta kenduri dan doa buat keselamatan ku dalam menyusuri hari-hari ku... aku amat menghargainya.. terharu aku dengan segala yg dia buat untuk ku... inilah pertama kali dalam hidup ku diraikan sebegini.... Ya Allah.. hanya kau yg mampu membalas segalanya.. kau berilah ketenangan dan kebahagiaan buat penumpang hati ku di dunia dan akhirat...

Buat insan depan mata meskipun hanya ucapan buat ku, aku amat gembira kerana ia tidak melupakannya.. Moga Allah merahmati hidup mu jua di Dunia dan akhirat sana...

**************************************

Perihal misi aku.. aku kira hanya bayangan gagal yang aku nampak.. Apa pun masa masih panjang untuk ku susuri.. masih ada ruang yg segalanya mungkin... Ya Allah! apa sebenarnya yg Kau takdirkan hanya Kau yg mengerti.. Sasaran aku hanya satu dalam MISI ku.. Moga Penumpang hati aku bahagia di dunia dan akhirat.. Dia terlalu baik.. jangan Kau hukum dia dengan situasi ini.. tapi ku kira tiada tanda2 kejayaan dalam misi ku ini.. Entahlah.. Allah jua yg mengerti!!!

Ya Allah pada kau ku kembalikan segala qado dan qadar yg telah tertulis ini... hanya Kau yg paling mengerti akan segala sesuatu...

"cinta itu indah, namun kenapa harus terseksa? atau…seksa menyinta itu Sesuatu yg Indah" -Lavender

Posted at 05:43 pm by uda_ngah
Tinggalkan Pesanan . . .  

 
Wednesday, February 03, 2010
Bicara bisu ...

Entahlah... macam sedih ja cuaca hidupku hari nie... setelah lama tak berbicara bisu disini biar aku tintakan untuk mengurangkan mendung yg bertapak....

Tapi tak tahu aku nak luahkan macam mana.. aku tak tahu nak kata apa.. nak kata macam mana.. dan biarlah hati aku saja yang berkata-kata selebihnya biar Allah yang menjadi penilainya....

 

Aku Wanita Biasa - Krisdayanti

Aku ini wanita biasa
Bisa sakit luka karena cinta
Dingin sepi kerap menyapa
Air mata jatuh lukisan raga

Kadang ku kuat setegar karang
Kadang ku rapuh lemah liar merana

[chorus1]
Maafkan aku bila hasratku keliru
Sulut gairah jiwamu
Ku yang dosakan cinta kekasih

Maafkan aku bila hasratku keliru
Sulut gairah jiwamu
Ku yang dosakan cinta kekasih hatiku

Kekasih hatiku maafkan aku
Aku wanita biasa

Dingin sepi kerap menyapa
Air mata jatuh lukisan raga

Kadang ku kuat setegar karang
Kadang ku rapuh lemah liar merana

[chorus2]
Maafkan aku bila hasratku keliru
Sulut gairah jiwamu
Ku yang dosakan cinta kekasih

Maafkan aku bila hasratku keliru
Sulut gairah jiwamu
Ku yang dosakan cinta kekasih
Hatiku… maafkan aku..

 

****************************************************************************

Melawan Kesepian - Dato Siti Nurhaliza

 

Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Air mata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku...

Semoga kepergianmu
Tak akan
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti

Posted at 04:59 pm by uda_ngah
Tinggalkan Pesanan . . .  

 
Wednesday, December 23, 2009
Di hati ini...

Semalam dan beberapa hari kebelakangan ini letih sangat rasanya jasad ini.. aku tak pasti apakah kerahan minda yg aku alirkan tanpa henti untuk melangsaikan semua amanah membuat aku tak bermaya begini... apa pun sykurlah aku masih bernadi di bumi Allah yang sementara ini.

Semalam penumpang hati bagi msg katanya apakah aku tidak gembira dengan pemberiannya??? Aduh! mengapa persoalan itu yang dia timbulkan.. tak perasankah dia akan riak kegembiraan ku. Wanita dan perhiasan mana boleh di pisahkan... kegembiran?? kalaulah dia tahu hati ini.. kalaulah perasaan tergambar dengan mata kasar pasti ada insan yg dah melompat mencecah awan... cuma aku terharu dengan keikhlasannya...

Macam yang pernah aku tintakan.. aku tak tahu bagaimana air mata ini akan mengalir dan mengalir andai dia pergi dulu mengadap illahi..  Aku amat menghargai akan kenangan abadi yang dia ciptakan buat ku dalan hayat ini.. begitu juga buat insan depan mata terlalu banyak kenangan yang akan aku bawa andai dia dulu pergi mengadap illahi..

Sesekali serasa ingin aku bermohon pada Allah biar aku dulu yang pergi meninggal kan mereka... Astagfirullah al azim.. tiada hak aku untuk bermohon begitu.. Allah jua yang lebih arif akan segala hal yang dia takdirkan dalam laluan hidup ini.. akhir pemikiran cetek ku... apa yang lebih perlu aku fikirkan.. cukupkah amalan ku untuk MengadapNya?? bersediakah aku untuk di jemput mengadapNya.. Takut aku memikirkan saat-saat akhir ku.. saat di mana jasad ini akan terbujur kaku.. seorang diri disemadikan didalam tanah.. Moga Nur keimanan menerangi kegelapan alam barzakh ku nanti.. hanya pada Allah aku bermohon...kepada Allah jua aku berserah... Moga di beri kekuatan buat diri yang dhoif uni untuk menempuh segala suka duka yang bakal ditakdirkan-Nya dalam laluan hidup ku di dunia yang sementara ini.... Kurniakan rahmat Mu.. tetapkan keimanana ku.. Jemputlah aku dalam keadaan aku beriman dan bertakwa kepada Mu.. jangan ka putus rahmat kasih sayang Mu pada ku... Amin... Amin... Amin...

Ya Allah pada mu juga aku berharap... kau kembalikan semua insan-insan kesayangan ku dalam keadaan di redhoi Mu.. Moga kami semua dapat bertemu kembali di alam sana yang abadi... Amin... Amin... Amin...

Posted at 04:03 pm by uda_ngah
Tinggalkan Pesanan . . .  

 
Sunday, December 20, 2009
Pagi ini ...

Pagi ni sebelum mengadap keje aku yg bertimbun2 aku nak kongsi mimpi semalam yang masih menghantui minda… alkisahnya >>>

 

Aku belajar di satu pusat pengajian ramai kawan2 baru dan yang pernah ku kenali. Aku kira aku di sesi awal persekolahan.. Dalam berborak2 dan tiba di saat2 akhir loceng tamat sesi pembelajaran berbunyi seorang rakan baru ku menghulurkan bekas kuih yang di bawanya katanya “makanlah… “ aku dan beberapa orang yang lain asyik menikmati kuih tersebut hingga sedar2 waktu tamat sudah tiba..

 

Dalam tiba waktu untuk pulang aku siap dengan pakaian ku untuk pulang dengan motorsikal (padahal aku memang tiada lesen walau aku boleh menunggangnya). Aku siap dengan sarung tangan dan kain hitam yg menutupi muka.. di persimpangan pusat pengajian aku terserempak dengan rakan2 sekolah lamaku (rakan masa form 6) dulu aku terus menegur mereka mulanya mereka macam terpinga2. Bila aku membuka sarung penutup muka ku mereka terus kegirangan. Kami berpelukan dan bersalaman. Masing2 meninggalkan perkarangan pusat pengajian tersebut.

 

Sampai di simpang jalan naluri aku seakan mendesak2 untuk meninjau kembali kawasan pengajian yang telah sepi tanpa penuntut. Aku berpatah balik kembali tapi kali ini aku menyusurinya dengan hanya berjalan kaki. Apa yang aku nampak. Di tepi pusat pengajian sebidang tanah yang siap di pugar. Menunggu masa untuk di tanam pokok2 dan di belakangnya hutan tebal yang belum di teroka seperti di sepanjang jalan yang ada di sekeliling pusat pengajian tersebut. Aku menyusuri lagi hingga ke kakawasan pusat pengajian tersebut. Sepi dan hening yang teramat ku rasakan. Aku berjalan lagi.. kawasan sekeliling yang di penuhi hutan tebal dengan pohon2 menghijau buat aku rasa sejuk, seram dan sepi yang teramat.. sepi yang sesepi-sepinya.. sepi ini kah yang aku cari??? Perasaan seram menjalari jiwa aku, aku tak mampu untuk menyusur lebih jauh dari pusat pengajian.. aku berpatah balik..

 

Aku menyusuri jalanan yang ku lalui tadi hingga ke simpang tadi dan meneruskan perjalanan.. sesudah simpang yang pertama tadi di satu lereng bukit aku bertemu dua buah rumah yang kelihatan cukup usang... aku amati rumah tersebut.. dinding hadapannya telah terkopak.. di tepi2 kayu rusuk rumah di penuhi lumut. di bawah rumah sudah di tumbuhi rumput dan seakan becak. Tiba2 di tepi rumah aku terpandang kawan2 aku berbaris untuk berwudhuk tika itu hari semakin senja.

 

Kata kawan ku.. ”kita solat dulu.. kalau tak... takut tak sempat nanti.. takut terlepas waktu”. Aku berkata pada salah seorang rakan ku ”kenapa ye.. rumah ni macam usang tetapi ada cahaya? Dalam pada aku berkata2 aku terpandang seorang budak lelaki memakai baju tidur warna biru membawa pelita minyak tanah. Comel sangat budak tu.. kulitnya putih bersih.. bibirnya merah.. berbagai persoalan bermain dalam minda aku.. mengapa rumah yg usang di hadapan itu masih di beri cahaya oleh budak lelaki tadi? Mengapa budak itu keseorangan? Mana ibu dan ayahnya? Apakah ada krisis antara ibu bapanya? Ibu bapanya telah meninggal? Atau tinggal hanya dia dengan ayahnya dan ayahnya keluar mencari rezeki? Atau dia dengan abangnya yang kini keluar mencari rezeki bagi sesuap nasi?”

 

dalam aku berfikir2 itu aku terjaga dari mimpi. Mimpi itu seakan terlekat dalam minda ku?? Apa ye.... maksud di sebalik semua mainan tidur ku?? Adakah ia hanya mimpi atau ada mesej yg menanti????

 

***********************************

 

Emm.. dalam tempoh 5 hari ni penumpang hati ku di serang demam.. Tulus ikhlas aku panjatkan pada Allah moga Allah kembalikan keceriaan dan kesihatan hidupnya... Amin... Amin... Amin...

 

Ada satu mesej yang dia beri pada ku katanya ”andai di takdirkan aku sampai di sini Maafkan aku atas segala-galanya” Ya Allah.. apa nie.. deras air mata ku mengalir lagi dan lagi bukan cara pemergian dari sisi ku ini yg aku doakan.. Tapi pemergian MISi aku yang telah gagal itu yg aku doakan.. aku nak dia sentiasa bahagia buat selamanya..

 

***********************************

 

Penumpang hati aku membawa khabar dia telah membeli sesuatu buat ku sebagai tanda terima kasihnya pada aku kerana menceriakan hari-harinya.. tanda kasih sayangnya yg ikhlas.. Aduh... serba salah aku di buatnya.. bukan murah barang-barang tersebut... bagi aku... persahabatan dengan aku tak perlu di pertaruhkan wang ringgit.. bagi aku kasih sayang lebih beharga dari segalanya. Tapi dia bertegas agar aku menerima nya dengan ikhlas.. aku terpaksa akur.. aku pun tak tahu andai satu saat bila dia sudah tiada (maksud aku Allah menjemputnya kembali) bagaimana air mata ini akan mencurah dan terus mencurah bila terpandang semua benda pemberiannya.. Allah jua yg mengeri akan semua saat yang bakal aku lalui dalam hidup ku...

 

Ya Allah.. hanya pada Mu aku berserah.... Kembalikanlah aku ke sisi Mu dalam keadaan tenang dan diredhoi Mu. Amin... Amin... Amin...

Posted at 06:47 pm by uda_ngah
Tinggalkan Pesanan . . .  

Previous Page Next Page